woensdag 7 januari 2015

Maak je eigen servetringen met restjes vilt

Hallo allemaal,
Van de restjes vilt die ik overhield na het maken van mijn vilten kerstdecoraties heb ik mijn eigen servetringen gemaakt. Uit het vilt knipte ik strookjes van ongeveer 10 cm x 4 cm. Met deze strookjes vorm je de ring door ze dicht te naaien. Vervolgens heb ik de ring aan beide zijden afgeboord met de festonsteek. Op die manier vorm je een eerste rij om een kanten boordje te haken.
Op de ring bracht ik dan zelf gemaakte stoffen bloemen aan.
Voor de gehaakte kerstroosjes geef ik hieronder graag het haakpatroon :

Kerstroosjes haken :

Ketting van 5 lossen, ketting sluiten met 1 halve vaste.
Ronde 1 : 10 vasten in de cirkel, sluiten met een halve vaste in de eerste vaste.
Ronde 2 : 3 lossen, 1 vaste overslaan, halve vaste in de volgende vaste. Herhaal 5 keer.
Ronde 3 : In elk van de boogjes :  1 vaste, 3 stokjes, 1 vaste
Sluit met 1 halve vaste in de eerste vaste.
Ronde 4 : 1 vaste, 3 lossen,1 vaste, 1 halve vaste  - herhaal voor elk van de blaadjes en sluit met een halve vaste.
Ronde 5 : 1 vaste, en dan in het boogje : 3 stokjes, 1 pico, 3stokjes
                   1 vaste in de vaste naast het boogje, een halve vaste in de volgende vaste
                  Herhaal voor alle blaadjes en sluit met een halve vaste.

PICO = 3 lossen en in de eerste gehaakte losse een vaste (of een halve vaste).

Hier volgen de foto's :




Rest mij nog jullie allemaal het allerbeste te wensen voor het nieuwe jaar : veel warmte, vriendschap en genegenheid en vooral veel creatief knutselplezier!
Groetjes,
Els


1 opmerking:

  1. Hoi Els,


    Mijn beste wensen nog voor het nieuwe jaar. Mogen we veel knutselplezier beleven. Wat zijn die ringen prachtig. Schitterend.

    grtjs
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen