woensdag 13 februari 2013

Paris, je t'aime! (deel 3)


Rebonjour mes chers amis!

De laatste dag van ons verblijf in de lichtstad hebben we een bezoekje gebracht aan het Palais Garnier, oftewel de Opera Garnier dat samen met de Opéra Bastille deel uitmaakt van l'Opéra National de Paris.
De operavoorstellingen worden in de Opera Bastille gegeven terwijl in het Operagebouw Palais Garnier enkel nog balletvoorstellingen worden gehouden.
Je kan de binnenkant van het gebouw bezoeken en ik kan het je vast en zeker aanraden. Je weet niet wat je ziet! Ik laat jullie enkele foto's zien die we zelf genomen hebben maar wie echt geïnteresseerd is, kan een kijkje nemen op deze website.

Voorkant van het operagebouw

Le Grand Escalier - wel 30 meter hoog

De wandelgangen naar de loges toe.


Plafond in de Foyer

Plafondschildering in de operazaal door Marc Chagall - gewicht van de kroonluchter : 8 ton.

De balkonloges.

Kostuum van Don Quichote.
Het spook van de opera (Le Fantôme de l'Opéra naar een boek van Gaston Leroux) hebben we er niet gevonden maar wie weet, waart het nog steeds rond in de kelders van het operagebouw ...

Tijdens onze laatste uurtjes in Parijs brachten we nog een kort bezoekje aan de winkelgalerieën Printemps en Lafayette maar helaas bleven de aankopen beperkt tot een toiletbezoek van 1,5 euro/persoon. De dure handtassen, juwelen en gsm's (er waren zelfs te koop voor de decadente prijs van 15.000 euro !) hebben we maar stilletjes daar gelaten.  Niet voor ons budget dus, maar je moet het eens gezien hebben. Vooral de koepel in Galerie Lafayette en de balkonverdiepingen waar zich de winkeltjes bevinden, zijn wel de moeite waard.


De winkeltjes bevinden zich op de benedenverdieping en
op de balkonetages.



De prachtige koepel met de glas in lood ramen.

De benedenverdieping.
In dit tien verdiepingen tellende warenhuis worden meer dan 75.000 merken aangeboden en bevinden zich meerdere restaurants en bars. Het gebouw zelf is geclasseerd als stadsmonument.

En zo kwam er weer een einde aan een leerrijke en fijne reis. 
Voor wie nog niet in Parijs was, hoop ik dat mijn reisverslag misschien de Parijsmicrobe in jullie heeft wakker gemaakt en jullie zin heeft doen krijgen om deze mooie stad eens met een bezoekje te vereren. Mij heeft het in ieder geval weer een hele hoop energie en artistieke inspiratie gegeven die ik zeker zal kunnen gebruiken in mijn verdere creatieve bezigheden.
En ook mijn zus en haar man waren super enthousiast en tevreden en hebben de smaak van het reizen voorgoed te pakken.
Ik kan alleen maar beamen wat Audrey Hepburn ooit zei : "Paris is always a good idea".

Bedankt voor jullie bezoekje op mijn blog! Ik hoop dat jullie er van genoten!
Groetjes,
Els







Geen opmerkingen:

Een reactie posten