woensdag 3 oktober 2012

Nutcracker Sweet Shadow Box

Hallo lieve bloglezer(s),

Eerst en vooral wil ik jullie vandaag even bedanken voor het regelmatig bezoeken van mijn blog en voor de lieve commentaren die jullie voor mij achterlaten. Het doet deugd te kunnen lezen dat mijn ontwerpen en creaties geapprecieerd worden, ook al vind ik van mezelf dat ik nog maar een beginneling ben. Maar we leren iedere dag bij en ik vind zelf ook heel veel inspiratie en kennis op andere blogs, en nu ook bij mijn lieve DT-collega's van Hobbyshop Favoriet. Bedankt hiervoor dames! Ik leer elke dag heel veel van jullie.

Vandaag wil ik graag een project met jullie delen waaraan ik al enkele dagen aan het knutselen ben. Ik heb namelijk enkele weken geleden de papiercollectie Nutcracker Sweet van Graphic 45 gekocht en ik ben er helemaal gek van. Graphic 45 heeft zulke mooie papiercollecties, ik zou ze allemaal wel willen hebben.
Op de blog van Graphic 45 stond een ontwerp van één van hun DT-leden, Alberto Juárez  en een template voor het maken van balletschoentjes. Thanks Alberto for sharing this template!  Ben er superblij mee.
Ik heb diverse sheets van de collectie ingescand en afgedrukt op printable canvas. En hiervan heb ik dan de schoentjes gemaakt en ze ingestreken met Decopatch-lijm zodat ze na droging heel zacht aanvoelen en op echte ballerina's lijken. De schoentjes zelf heb ik met de naaimachine "goede kant tegen goede kant"  in mekaar gezet en dan binnenste-buiten gedraaid.  Dat ging vrij eenvoudig. Je moet alleen even wat wringen om "de bocht" te krijgen, maar met een paar kleine knipjes in de rondingen lukte dat wel. Ik heb ze dan verder afgewerkt met wat lint en het zooltje is gemaakt van papier van de collectie ingestreken met Decopatch-lijm. Verder heb ik de schoentjes afgewerkt met roze satijnlint en opgehangen aan een kapstokje in een haakje.




Om de shadowbox te maken heb ik de achterkant van een 3D schilderij gebruikt. Op die manier krijg je voldoende diepte. Deze heb ik eerst volledig "ingepakt" met het papier en als achtergrond heb ik een soort van patchwork gemaakt door diverse bladen van het papier in kleine "lapjes" te knippen en ze dan als een patchworkdeken op de binnenkant te kleven en af te werken met dunne reepjes papier. Op die manier ontstaat een mooi geruit patroon. (zie ook ontwerp van Alberto Juárez). Om het geheel netjes af te werken heb ik rondom kanten lint gekleefd.  


Daarna ben ik begonnen met het "aankleden" van de shadowbox : 



De rozet is gekleefd op een zelfgemaakte bloem van geprint canvas (zelfde motiefje als de balletschoentjes) en dan op een uitgestanste scalop gekleefd.

De banner heb ik van de papiercollectie uitgeknipt en op gekleurd gaasverband geplakt. De muziekpartituur is eveneens uitgeknipt, gedistressed en gekruld. De labeltjes zijn ook op printable canvas afgedrukt en met decopatch bewerkt en de bloemcorsage heb ik met mijn lijmpistool van een paar oude plastic bloemetjes en blaadjes die ik nog had liggen in mekaar geknutseld.


Verder heb ik de notenkraker uitgeknipt en 3- dimensionaal gemaakt door er een kartonnen balkje achter te plakken en Clara heb ik eveneens uitgeknipt en op een tule balletrokje gekleefd zodat het lijkt alsof ze echt door de lucht danst en zweeft. Helaas zie je dat niet echt goed op de foto.


Het boekje met daarin het verhaal van De Notenkraker en de partituren ik eveneens op canvas geprint en met decopatch bewerkt en dan aan mekaar gebonden. Verder heb ik van het papier nog wat bloemetjes gemaakt en hier en daar plakpareltjes en rhinestones verwerkt om de lege plekken op te vullen.


Voor de achterkant van de shadowbox heb ik de achterkant van de paperpad gebruikt. Daaraan zit namelijke zo'n plastic lipje om de paperpads in de winkel op te kunnen hangen en dus kwam ik op het idee om dat te gebruiken als ophangsysteem.


Als laatste toemaatje heb ik op de achterzijde een gepimpt CD-hoesje gekleefd met daarin de CD met de muziek van "De Notenkraker Suite" van Tsjaikovski. Dat leek me een leuk extraatje om cadeau te geven.


Ziezo dat was het project waar ik de laatste dagen al mijn creativiteit en al mijn vrije tijd aan besteed heb.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden en dat ik jullie heb kunnen inspireren of op zijn minst zin heb doen krijgen om zelf ook eens een shadowbox te proberen. Het is heel leuk om te doen en je kunt er zoveel leuke dingen in kwijt...
Lieve groetjes,
Els





1 opmerking:

  1. Wauw Els wat mooi, wat zal dat een werk geweest zijn.
    Chapeau!
    Groetjes Wendy.

    BeantwoordenVerwijderen